De Grote Kleine Treinencompetitie | S2A3

De Grote Kleine Treinencompetitie 2022

Aflevering 3, thema Nederland oh Nederland

(Let op: deze review bevat spoilers!)

De tussenstand

Na drie afleveringen kunnen we een kleine tussenstand opmaken. Wie via bijvoorbeeld Google diverse treffers afgaat, vindt (vrijwel) geen beschouwelijke informatie over het programma. Wel dat tachtig procent van de kijkers het heeft geliket. Bepaald geen slechte score. Aan de andere kant zijn er berichten over tegenvallende kijkcijfers. Ten opzichte van seizoen 1 van vorig jaar geven veel kijkers kennelijk de voorkeur aan andere programma’s. Ligt dat aan de formule of de deelnemers, vinden kijkers het simpelweg niet leuk genoeg, hebben de meeste het na een seizoen wel gezien? Het blijft gissen. Bij ons in de winkel hebben klanten het er gelukkig wel over; altijd goed. Met regelmaat verkopen we startsets aan beginners of herintreders en hebben we uiteraard een grote schare vaste treinenklanten die het klappen van de zweep na vele jaren ervaring natuurlijk kennen. Hopelijk behoudt de tv-kijker interesse in het programma en mag de treinenhobby daardoor op uitbreiding rekenen, want laten we wel zijn: De Grote Kleine Treinencompetitie heeft veel leerzaam vermaak gebracht, maar was tot nu toe niet altijd een goede reclame voor de hobby…

De presentatie

Na presentatie van alle zes deelnemende teams zijn er vier over: Oranje (captain Martijn), Blauw (captain Ruud), Groen (captain Astrid) en Paars (captain Piet).

De opdracht

Het thema van aflevering 3 was Nederland oh Nederland. Oh, vorig jaar hadden we al Hollands Glorie… Nou ja, het zij zo. Het bouwoppervlak was wederom 300 bij 150 cm, de bouwtijd drie dagen. Verplichte elementen: een waterpartij met link naar de treinen en twee herkenbare nationale elementen, waarvan één station.

De “Dwarsligger” in aflevering 3 bestond uit een kartonnen bloemenvaas met Delftsblauwe opdrukken en een fietsbel. Leuk hoor, typisch Nederlands toch? Minimaal vijftig procent hiervan moest weer in de baan worden verwerkt.

Team Groen koos heel origineel voor de Elfstedentocht, met alle elf steden uitgebeeld. Paars wilde het koninklijke paars een reis langs typisch Nederlandse elementen laten maken waarbij zichtbaar is dat Nederland door het water wordt bedreigd. Blauw dompelt zich in de Nederlandse weersomstandigheden en Oranje, zelf natuurlijk een typisch Nederlandse kleur, gaat voor Kleurrijk Nederland.

De uitwerking

Jurylid Evan Daes geeft de eerste dag op afstand commentaar en team oranje moet het zonder Marielin stellen, over wie we opmaken dat ze ziek is. Ahhhh…. Maar er is versterking: teamlid Henk heeft zijn vrouw Anneke meegenomen. Er is meteen verschil in het aanleggen van de ondergrond. Bij de ene baan blijft de rails vlak (makkelijk), bij de andere zijn er hoogteverschillen (lastiger). Restricties zijn er niet, als de treinen maar rijden. Het puzzelen met de (Märklin) rails lijkt wat stuntelig, maar het uitleggen van een baan gaat nooit vanzelf. Alleen bij Blauw en Paars zien we Nederlandse treinen proefrijden: een BR186 met IC-rijtuigen en het koninklijk rijtuig. Bij de anderen Duitse diesel- en elektrische locomotieven. Je verzint het niet! De thuis voorbereide bouwwerken zien er in het vluchtig voorbijgaan wel goed uit.

Dag twee krijgen de teams de dwarsligger te verwerken. Na wat gemopper weet toch ieder team er echt iets van te maken; in de baan van Oranje wordt zelfs het mechaniek verwerkt. Heel goed, dat moet toch de winnaar worden! Nee, verrassend evenals vorige week Groen vooral dankzij de creatieve inzet van Astrid. De fontein van IJlst was ook heel knap gemaakt met een halfuur extra bouwtijd als beloning. In de gauwigheid zien we nog wat ontwikkelingen: landschappen worden langzamerhand verder ingevuld met (Nederlandse?) bomen en gras, op de Oosterscheldekering bewegen fietsers (NK Tegenwind fietsen). Voorman Piet van Paars bekent te ambitieus te zijn geweest. Aan het einde van de tweede dag is er nog altijd geen perron. Toch best een essentieel onderdeel. Groen werkt in het extra halfuur snel aan de achtergrond door. Leuk idee, een blauwe lucht met handgeschilderde “Elfstedenkruisjes” als sneeuwvlokjes. Ziet er een beetje simpel uit…

Op dag drie presenteert Oranje het zelfgebouwde Station Zaandam. Mooie perrons met veel details, maar het ziet er allemaal wel wat clean uit. Evan geeft Paars tussentijds kritiek op hun waterpartij waarvan de structuur van golven en schuimkoppen meer op rotsen lijkt. Dat hebben we weleens beter gezien. Joyce geeft Ruud van Blauw feedback op het aantal figuurtjes bij Concert at Sea: er zijn veel alleenstaanden terwijl een festival toch een groepsgebeuren is. Het is natuurlijk ook een enorm werk grote hoeveelheden poppetjes te plaatsen, maar doe het maar; het staat veel beter. In laatste tien minuten nog even snel de achterwanden plaatsten. Blauw blinkt in de gauwigheid weer uit met een “graffiti-kunstwerk” van Ruud. Super!

De uitslag

Bij de demonstratie blijkt Oranje plots wel Nederlandse treinen te hebben opgenomen. Hoera, een Koploper!  We startten in op Station Zaandam met een rondrit door het vlakke Nederlandse landschap met zowaar een paar oude bekenden: de Nederlandse ophaalbrug en Zaanse Schans huisjes van Faller! De toer eindigt in Amsterdam waar (evenals vorig jaar!) de Canal Parade gaande is. De scenery van het geheel zag er erg leuk uit, wel bijzonder dat de trein letterlijk dwars door de stad langs de grachten rijdt. Het is nu eenmaal fantasie, zullen we maar zeggen. Bij Paars is er ook veel tijd in zelfgemaakte elementen gestoken, inclusief figuren van het koninklijk paar. Heel origineel, maar Maxima met donker haar en onze koning die meer van Donald Trump wegheeft…!? Groen presenteert een veelzijdig winterlandschap met een klassieke NS 1200 e-loc plus open goederenwagon met cameraploeg en korte, passagiersrijtuigen. Een niet-bestaande combi die vanwege de gebruikte spuitsneeuw even stilviel en een zetje moest hebben, maar Groen was wel het enige team dat naast landschap ook iets met trein had gedaan. De baan van Blauw rond de Zeeuwse wateren toont meteen heel veel diepte, uiteraard dankzij die mooie achtergrond waar je in wordt getrokken. Een NS BR 186 trekt twee IC-rijtuigen, waarvan eentje met graffiti-tekst BLAUW beklad, de “handtekening” van Ruud. Ook typisch Hollands. Blauw wint hiermee overtuigend. De tweede plek was voor Oranje. Opvallend, deze baan was toch hier en daar wat simpel uitgevoerd. Paars kreeg positieve feedback op het geheel, maar de afwerking was minder. Groen mag, een beetje met de hakken over de sloot uiteindelijk door. Gezien de prestaties van vorige week is dat ook zeker terecht. We wachten komende uitzending weer in spanning af!